امام حسین(ع) و یارانش، مهدی(عج) و منتظرانش(3)

● حیاء و عفت و غیرت ناموسی
* امام حسین (ع) و یارانش
غیرت ناموسی حسین (ع) تا آخرین نفس
وَ
لَمْ يَزَلْ ع يُقَاتِلُهُمْ حَتَّى حَالُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ
رَحْلِهِ- فَصَاحَ وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ
يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا
أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ
كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ قَالَ: فَنَادَاهُ شِمْرٌ لَعَنَهُ
اللَّهُ مَا تَقُولُ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ فَقَالَ إِنِّي أَقُولُ
أُقَاتِلُكُمْ وَ تُقَاتِلُونَنِي وَ النِّسَاءُ لَيْسَ عَلَيْهِنَّ
جُنَاحٌ فَامْنَعُوا عُتَاتَكُمْ وَ جُهَّالَكُمْ وَ طُغَاتَكُمْ مِنَ
التَّعَرُّضِ لِحَرَمِي مَا دُمْتُ حَيّاً.[10]
امام
دلاورانه مي جنگيد و ابن سعد، همگان را بر كشتن حضرت ترغيب ميكرد و
ميگفت: از هر سو بر او حمله بريد. شمر با گروهي از جنگ جويان مقابله خيمه
ي حسين آمد و بين امام و خيمه اش حايل شد. حسين (ع) فرمود: واي بر شمااي
پيروان خاندان ابي سفيان، اگر دين نداريد و از روز قيامت هم پروايي
نداريد، در دنياي خود آزاده باشيد و به حسب و نسب خود برگرديد؛ اگر چنان كه
گمان داريد، عرب هستيد. شمر صدا زد:اي پسر فاطمه چه ميگوئي؟حضرت فرمودند:
ميگويم من با شما ميجنگم و شما با من ميجنگيد زنان را كه گناهي نيست
سركشان و نادانان خود را از تعرض بحرم من بازداريد.
جايگاه زنان در عاشورا
نهضت
عاشورا براي احياي ارزشهاي ديني بود. در سايه آن حجاب و عفاف زن مسلمان
نيز جايگاه خود را دريافت و امام حسين (ع) و زينب كبری و دودمان رسالت،
چه با سخنانشان و چه با نحوه عمل خويش، يادآور اين گوهر ناب گشتند. زينب
كبری و خاندان امام حسين (ع) الگوي حجاب و عفاف هستند. زنان در عاشورا در
عين مشاركت در حماسه عظيم و ادامه رسالت حسّاس و بزرگ اجتماعي، متانت و
عفاف را هم مراعات كردند و اسوه همگان شدند.
سيد
بن طاووس نقل كرده است: «در شب عاشورا امام حسين (ع) در گفتگو با
خانوادهاش آنان را به حجاب و عفاف و خويشتن داري توصيه كرد. روز عاشورا
وقتي كه زينب كبري بيطاقت صبر شد و به صورت خود زد امام (ع) به او فرمود
آرام باش زبان شماتت اين گروه را به ما دراز مكن.» دختران و خواهران امام
(ع) (در همه صحنهها)مواظب بودند تا حريم عفاف و حجاب اهل بيت پيامبر تا
آن جا كه ميشود حفظ و رعايت شود. از اعتراضهاي شديد حضرت زينب نيز به
يزيد اين بود كه «اي يزيد آيا از عدالت است كه كنيزان خود را در حرم سرا
پوشيده نگاه داشتهاي و دختران پيامبر را به صورت اسير شهر به شهر
ميگرداني و حجات آنان را هتك كرده، چهره هايشان را در معرض ديد همگان
قرار دادهاي كه دور و نزديك به صورت آنان نگاه كنند.» ولي با آن حال وظيفه
بزرگي هم در عاشورا به عهده زنان گذاشته شده بود و آن هم پيام رساني و
اشاعه فرهنگ عاشورا بود.
اين است مقام زن و اين است جايگاه زني كه عاشورا به بعد از خودش به جاي گذاشت.[11]
* امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و منتظرانش
در
دعای اَللَّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفيقَ الطَّاعَةِ حضرت نسبت به زنان
اینگونه دعا فرموده و خواسته خود از ایشان را اینچنین بیان می فرمایند:
وَعَلَي النِّسآءِ بِالْحَيآءِ وَالْعِفَّةِ و به زنان حيا و عفت عنايت
كن.
فرد
منتظر در مسير لطف و تأييد رهبر قرار ميگيرد؛ به گونهاي كه در طول مسير
فعاليت، بر اميدش افزوده ميگردد. حجاب زن مسلمان، لباسي است كه نشان از
فاطمه زهرا (عليها سلام) دارد و اتصال عملي زن را به روش و سيره محكم الگوي
زنان عالم نشان ميدهد؛ لذا در صورت ارائه كامل اين شعائر الهي، زن محجبه
به سبب شباهت ظاهري به مادر عترت، مورد عنايت خاص منجي موعود قرار گرفته و
زمينه كسب فيض را در او قويتر مي سازد؛ زيرا اين نماد، نمود فاطمي بودن
اين امت ميباشد كه خداي سبحان، رسالت پرچمداريش را بر عهده زن نهاده
است.[12]
[10]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 119
[11] . آموزهها و پيامهاي قيام عاشورا، محمد حسين باقري
[12] . نقش حجاب در توسعه: حجاب لباس انتظار، سيمين دخت بهزادپور