عمومات و روایات مشهوری که از ناحیه پدر بزرگوارش صادر شده،ونیز وصیت او به جانشینی فرزند عزیزش،امری ثابت وقطعی است ودر اعتبار آنها تردیدی نیست.

به اضافه که وجود و بقاء او از ضروریات دینی است،زیرا مسلمین همگی معتقد به طول عمر برای عده ای هستند.به علاوه که مشاهدات صالحین،اعم از علماء وغیر آنها و تشرفات درماندگان و متوسلین به آن حضرت در شرق وغرب عالم به حد تواتر رسیده است بطوریکه انسان یقین به صدق آن می کند.وبر چنین یقینی ضامن هستم!

پس در هر زمانی هر کس قرآنی دارد باید امام هم داشته باشد،واعتقاد به هر یک مساوی با اعتقاد به دیگری است.1  2

قرآن کتابی است که تمام نور است،و هادی به سوی امام علیه السلام،امکان ندارد حجت در میان ما نباشد و مردم بدون امام علیه السلامباشند.اگر به آن چه در دسترس ماست عمل کنیم،انتظار فرج جا دارد.3

از این رو معلوم نیست که همه باطناً به حضرت حجت"عج"در وقت ظهور ایمان بیاورند!تا عدهای از روی اکراه ایمان می آورند.4

خیال می کردیم که دعای تعجیل فرج،تعلیق به عدم شقاوت دعا کننده است!ولی چنین نیست،زیرا اگر حضرت غایب"عج"ظهور کند مگر انسان از شقاوت بیرون می آید؟!

ولی ظهور آن حضرت برای مؤمنین فرج وگشایش خواهد بود.وقتی انسان خودش در آب و گل فرو رفته باشد،اگر عالم راآب فرا بگیرد،آیا او نجات می یابد؟!5


1.مسند احمد:ج3/14از منابع اهل سنت.            2.همان،ص36.

3.به سوی محبوب:1/60.

4.اصل حدیث به این صورت از رسول اکرم صل الله علیه وآله نقل شده است:«إنی تارکٌ فیکم الثقلین،أحدهما اکبَرُ من الاَخََر:کتاب الله حبلٌ ممدودٌ منَ السماء الی الارضِ؛وعترتی أهلَ بَیتی.و إنما لن یَفتَرِقا حَتی یَرِدا عَلَیَّ اَلحَوضَ».مسند احمد،ج3،ص14.

5. 700نکته:2/222.                                     6.همان:361                        

7.همان:1/366.